Bewegen & Sport

3 dingen die je zeker zou moeten weten als je gaat wintersporten

Je gaat tijdens de wintersport spiergroepen gebruiken die in je dagelijks leven nauwelijks in actie hoeven te komen
 Van wintersporten zegt men dat als je het één keer gedaan hebt, je voor de rest van je leven verslaafd bent. Iedereen die wel eens op wintersport is gegaan kan dat beamen. Niets is lekkerder dan de hele dag bezig zijn in de frisse berglucht. En na afloop nog even nagenieten van de après-ski. Zo mooi kan het leven zijn!

Maar of je nu een beginnende of gevorderde wintersporter bent, je lichaam krijgt het zwaar te voortduren als je de hele dag op in de bergen bezig bent. We geven je drie tips die je helpen om je lichaam actief te ondersteunen bij het wintersporten. Zodat je daar nog meer van kunt genieten.

Begin ruim van tevoren met je voorbereiding

Je gaat tijdens de wintersport spiergroepen gebruiken die in je dagelijks leven nauwelijks in actie hoeven te komen. Het is dan ook niet raar dat je lichamelijke ongemakken zult ervaren tijdens het wintersporten. Dit kun je deels voorkomen door spierversterkende oefeningen te doen. Begin daar ruim van tevoren mee. Je kunt ook je techniek van te voren al verbeteren door te oefenen op een indoorskibaan of lessen te nemen.

Tevens kun je jouw lichaam ondersteunen door zo fit mogelijk op wintersport te gaan. Zorg er voor dat je uitgerust vertrekt. Ga in de week voor vertrek op tijd naar bed en voorkom overmatige stress. Ga dus niet vlak voor vertrek nog elke dag tot laat doorwerken of veel naar de kroeg. Eet en drink matig en gezond. Vul je voeding aan met vitaminen en voedingssupplementen om te zorgen voor een optimale weerstand.

Onderschat het effect van grotere hoogten niet

In ons lage landje zijn we niet aan grote hoogten gewend. Je lichaam krijgt een behoorlijke klap als je je opeens de hele dag op een hoogte van 2.000 meter of meer bevindt. Je lichaam krijgt in de ijlere lucht bij iedere ademhaling namelijk minder zuurstof binnen dan normaal. Je hartslag gaat vervolgens omhoog om toch genoeg zuurstof rond te kunnen pompen. Je lichaam moet dus harder werken voor dezelfde hoeveelheid zuurstof. Het effect hiervan is dat je minder energie hebt en ook eerder moe bent.

Gun je lichaam genoeg tijd om zich aan te passen aan deze andere omstandigheden. Zorg er voor dat je vooral tijdens de eerste dagen niet teveel gaat doen. Luister goed naar je lichaam. Het eten van ijzerrijk voedsel (bijvoorbeeld groene groenten, grove graanproducten en peulvruchten) helpt bij de opbouw van rode bloedlichaampjes, die zuurstof transporteren. Omdat deze voedingsmiddelen in wintersportgebieden schaars en duur zijn, is het goedkoper en makkelijker om ijzer in de vorm van tabletten of multivitamines tot je te nemen. Bijkomend voordeel van multivitamines is dat je met extra inname van vitamine C ook nog eens de opname van ijzer bevordert.

Wapen je tegen de felle zon

Op grotere hoogte is de zon veel krachtiger dan bij ons. In combinatie met de reflectie van de sneeuw, zul je daarom veel eerder het effect van de zon merken dan je thuis doet. Om te voorkomen dat je verbrand, gebruik je een zonnebrandmiddel met een hoge beschermingsfactor (30 of hoger). Er zijn speciale zonnebrandmiddelen voor tijdens de wintersport. Vergeet ook niet je lippen goed in te smeren met een aparte zonnebrandcrème.

Daarnaast kun je je huid gezond houden door vitamine A, B2, B5 en B8 tot je te nemen. Deze vitamines helpen actief om je huid in een goede conditie te houden. Omdat deze vitamines vooral in verse producten voorkomen (zuivel, aardappelen, groenten), valt het aan te raden om ook deze tijdens de wintersporten via supplementen tot je te nemen.

De vitamines en voedingssupplementen die extra ondersteuning bieden voor je lichaam kun je onder meer vinden op

Over de auteur

Jana

Add Comment

Click here to post a comment

Tip van de week

Onze tip: Bestel vandaag nog & voel het verschil
Chlorella van Superfoodz - voor 22u besteld, morgen in huis

chlorella

Chlorella Spirulina tabletten bieden niets dan voordelen. Ze bevatten veel vitamines en mineralen, ontgiften je lichaam en bevatten enorm veel antioxidanten.

Vitamine D3

Productcategorieën