Voedingssupplementen

Geef een boost aan je gezondheid met voedingssuplementen

vitamines, mineralen en bioactieve stoffen die jouw dagelijkse menu verrijken

Voedingssupplementen

Voedingssupplementen bevatten een rijkdom aan goede stoffen. Er zitten vitamines, mineralen en bioactieve stoffen in die jouw dagelijkse menu verrijken met een gezonde dosis aan ingrediënten. Met zo’n gewone tablet, capsule of poederdrankje geef je een boost aan je gezondheid.

Grofweg zijn er drie soorten voedingssupplementen:

  • Supplementen met één vitamine of mineraal
  • Multisupplementen met een mix van diverse soorten vitamines of een combinatie van vitamines en mineralen.
  • Nutraceuticals: bioactieve stoffen in een voedingssupplement.

Waarom zou je voedingssupplementen innemen?

De meeste mensen krijgen niet de dagelijkse benodigde hoeveelheid binnen. Om tekorten te voorkomen vormen de voedingssupplementen voor iedereen een goede aanvulling. Indien je ontzettend gezond en gevarieerd eet, wordt het alsnog aangeraden om voedingssupplementen te slikken. Vaak gaat met het bereiden en bewaren van voeding essentiële voedingsstoffen verloren. De voedingssupplementen bestaan puur uit de voedingsstoffen en kunnen niet verloren gaan.

Natuurlijk zijn er ook andere redenen die de inname van voedingssupplementen noodzakelijk maken. Groepen die vaak extra voedingssupplementen nodig hebben zijn:

  • Baby 0-3 maanden. Vitamine K is nodig om hersenbloedingen te voorkomen bij een baby.
  • Kinderen tot 4 jaar. Kinderen tot 4 jaar hebben vaak voedingssupplementen nodig voor een goede botopbouw en sterke gezonde tanden. Vaak is vitamine D hierbij gebaat.
  • Zwangere vrouwen. Zwangere vrouwen hebben vaak een tekort aan foliumzuur. Het kan daarom geen kwaad om extra foliumzuur te slikken. Een tekort aan foliumzuur kan leiden tot een open ruggetje bij het ongeboren kind.
  • Vrouwen die borstvoeding geven. Voor een goede botopbouw van het kond is het verstand om extra vitamine D te nuttigen voor een gezonde botopbouw van het kind.

Hoeveel voedingssupplementen heb je nodig?

De Gezondheidsraad heeft per bevolkingsgroep vastgesteld wat de Aanbevolen Dagelijkse Hoeveelheid (ook wel de ADH). Er wordt aangeraden om een voedingssupplement in te nemen die 100% tot 300% van de ADH bezit.
Bij de vermelding van de Aanbevolen Dagelijkse Hoeveelheid wordt er geen rekening gehouden met groepen zoals vegetariërs, zwangere vrouwen, rokers, ouderen of kinderen.

Dagelijkse benodigde hoeveelheden:

  • Vitamine A: 3000 mcg
  • Vitamine B3 (nicotinamide): 25 mg
  • Vitamine B3 (nicotinezuur): 10 mg
  • Vitamine B5: 5 mg
  • Vitamine B6: 25 mg
  • Foliumzuur: 1mg
  • Vitamine C: 2 gram
  • Vitamine D: 25 mcg
  • Vitamine E: 250 mg
  • Calcium: 2500 mg
  • Fluor: 10 mg
  • IJzer: 1 keer de ADH
  • Magnesium: 250 mg
  • Mangaan: 11 mcg
  • Molybdeen: 600 mcg
  • Natrium: 2,4 gram
  • Seleen: 300 mcg
  • Zink: 25 mg

Waar moet je op letten bij het slikken van voedingssupplementen?

In principe kan het geen kwaad om voedingssupplementen in te nemen. Het overschot aan voedingsstoffen scheidt je lichaam zelf weer uit. Echter dien je wel rekening te houden per voedingsstof. Er zijn er voedingsstoffen die schadelijk kunnen zijn voor de gezondheid wanneer je er teveel van inneemt.</p>

Worden de stoffen uit voedingssupplementen wel goed opgenomen?

In hoeverre stoffen in synthetisch vorm beter worden opgenomen dan in natuurlijke vorm verschilt per voedingsstof. Vitamine D, B5, B6, foliumzuur en vitamine B12 worden in synthetische vorm beter opgenomen en vitamine E beter in natuurlijke vorm. Voor de overige vitamines geldt er weinig verschil.

Tip van de week

Onze tip: Bestel vandaag nog & voel het verschil
Chlorella van Superfoodz - voor 22u besteld, morgen in huis

chlorella

Chlorella Spirulina tabletten bieden niets dan voordelen. Ze bevatten veel vitamines en mineralen, ontgiften je lichaam en bevatten enorm veel antioxidanten.

Vitamine D3

Productcategorieën