Geen categorie Iedereen Vitamines & Mineralen

Het belang van Vitamine C

Het is algemeen geweten dat citrusvruchten een bom aan natuurlijke vitamine C bevatten

Misschien heb je ooit wel eens gehoord over scheurbuik. Deze ziekte kwam vooral voor bij de matrozen van de handelsreizen vlak na de middeleeuwen. Scheurbuik kwam voor in Scandinavië en verschillende Oostzeelanden. Een voorbeeld van zo’n handelsreis was de reis die Vasco da Gama maakte in de periode rond 1500. Maar hoe trad deze ziekte op?

Vitamine C
Scheurbuik kwam tot stand omdat al de scheepslui een tekort aan een bepaalde vitamine binnenkregen. Zij hadden een tekort aan vitamine C (ascorbinezuurdeficiëntie. Deze vitamine is de bekendste vitamine onder de hedendaagse bevolking. Vitamine C heeft de functie om het lichaam te beschermen tegen oxidatieve schade. Deze schade kun je vergelijken met het bruin worden van fruitsoorten.

Bronnen van vitamine C
Zoals je waarschijnlijk wel weet zit vitamine C vooral in fruit en groente. Daarnaast zit vitamine C ook in aardappelen. Om vitamine C te behouden in groente is het van belang om groente in zo min mogelijk water te koken. Deze vitamine kan namelijk oplossen in water. De fruitsoorten met de meeste vitamine C zijn citrusvruchten, aardbeien en kiwi’s.

Symptomen van een tekort aan vitamine C
Het bekendste symptoom van scheurbuik is het bloeden van het tandvlees. In een erger geval kunnen zelfs je tanden uitvallen. Andere symptomen van een tekort aan vitamine C zijn slapeloosheid en inwendige bloedingen. Dit zijn extreme gevallen die je voor kan zijn. Zo heb je ook andere symptomen van een vitamine-C-tekort. Denk bijvoorbeeld aan een verminderde weerstand, gewrichtsklachten en vermoeidheid. Zoals gezegd hadden veel mensen van de bemanning te kampen met scheurbuik. Maar hoe kun al deze symptomen vermijden en voorkomen dat je met een ernstig vitamine-C-tekort te kampen krijgt?

Voorkomen van tekort aan vitamine C
De algemene regel is gewoon dat je genoeg fruit, groente en aardappelen moet eten om een gezonde hoeveelheid aan vitamine C binnen te krijgen. Er zijn bepaalde voedingsmiddelen die een hoge concentratie aan vitamine C hebben. Bijvoorbeeld koolsoorten (bloemkool en broccoli) en zoals gezegd de fruitsoorten in de vorm van kiwi’s, aardbeien en citrusvruchten. Zorg er wel voor dat je niet een te hoog gehalte aan vitamine C krijgt. Te veel vitamine C is namelijk ook niet goed.

Overschot aan vitamine C
2 gram boven de dagelijkse hoeveelheid aan vitamine C kan schadelijk zijn. Dit overschot kan darmklachten tot gevolg hebben. Deze darmklachten kunnen resulteren in diarree.

Wij willen jou adviseren om genoeg voedingsmiddelen te eten met vitamine C. Daarentegen raden wij jou af om alleen maar bezig te zijn met het binnenkrijgen van deze vitamine. Zo bestaat er zelfs een kans dat je een overschot aan vitamine C krijgt. Let gewoon een beetje op de vitamine C en dan hoef jij je nergens zorgen om te maken.

© foto Glenda Powers | Dreamstime.com –

Onze tip: Multi vitaminekuur van Viata
Voor 19u besteld, de volgende dag in huis

biotics-bio-multi-plus-tabletten-270-stuks.c24f8e

Bio Multi Plus voedingssupplement op basis van multi-vitaminen, in de vorm van tabletten. Werkt als tonicum. Verdeeld door Energetica Natura.viata

 

Tip van de week

Onze tip: Bestel vandaag nog & voel het verschil
Chlorella van Superfoodz - voor 22u besteld, morgen in huis

chlorella

Chlorella Spirulina tabletten bieden niets dan voordelen. Ze bevatten veel vitamines en mineralen, ontgiften je lichaam en bevatten enorm veel antioxidanten.

Vitamine D3

Productcategorieën