Natuurlijk gezond

Kun je geheugenverlies tegenwerken? En hoe helpen vitamines in dat proces?

Kun je geheugenverlies tegenwerken? En hoe helpen vitamines in dat proces?

Steeds meer wetenschappers beweren dat mensen 130 jaar oud kunnen worden. Maar wat heb je daaraan als je geheugen je in de steek laat?

Geheugenverlies
Geheugenverlies of amnesie heeft heel wat oorzaken.
* Een ongeluk, waarbij je een hersenbeschadiging oploopt.
* Een traumatische gebeurtenis die je verdrongen hebt.
* Bij vrouwen speelt de overgang een rol.
* Een ziekte.
* Geneesmiddelen.
* Langdurige – en ernstige stress.
* Een verslaving.
* Dementie.
Deze en nog heel wat andere redenen, kunnen er toe leiden dat je geheugen minder goed gaat functioneren. Dat betekent overigens niet dat als je geheugen je even in de steek laat, je meteen aan verlies moet gaan denken.

Geheugentraining
Geheugentraining helpt om amnesie tegen te gaan. Zo schijnt onderzoek in de Verenigde Staten aan te tonen dat wanneer oudere mensen dagelijks een half uur of langer naar MTV kijken, de kans op verlies verkleind wordt. Dat heeft te maken met het verwerken van de snel opeenvolgende beelden. Wat ook helpt tegen geheugenverlies is reizen. Steeds weer iets nieuws toevoegen activeert het geheugen. Net als lezen, kruiswoordpuzzels en, heel belangrijk, voldoende slapen. Train je geheugen door met vrienden in discussie te gaan. Let wel, beschaafd en niet met de inzet te moeten winnen, maar om te leren en jouw geheugen aan het werk te zetten.

Voeding
Eten is een hele belangrijke pijler waarop jouw geheugen vertrouwt. Slecht, onregelmatig of overmatig eten draagt bij aan geheugenverlies. Daar staat tegenover dat gezond, vitaminerijk voedsel je helpt het op peil te houden. Een simpel voorbeeld. Kinderen krijgen hazelnootpasta op hun brood. Dat helpt het geheugen niet, maar zorgt, dankzij de grote hoeveelheid suiker, voor een tijdelijke boost. Daar staat tegenover dat een handjevol hazelnoten en lekker is, bij draagt aan een goed geheugen en gezond is. Want in hazelnoten zit een stof die het geheugen ondersteunt. Zo helpen een dagelijkse, kleine, hoeveelheid walnoten eveneens, aangezien zij Omega 3 vetzuren bevatten. Fruit is belangrijk in verband met vezels en vitamines. Onderzoekers bevelen foliumzuur, vitamine B6 en B12 aan, omdat ze de hersenfunctie activeren. We kunnen daarom gerust stellen dat wie gezond eet, niet rookt, veel beweegt, matig drinkt en waar nodig, voor extra vitamines zorgt, in principe een goed geheugen heeft en houdt.

Jong gedaan…
In het proces spelen ouders een grote rol. Ouders die kinderen leren dat noten, minder vlees, meer groente en fruit eten, niet alleen voorkomt dat ze te dik worden, maar ook het geheugen helpt om zijn werk te doen, zetten belangrijkste stappen voor de rest van hun leven. Wie het vanzelfsprekend vindt dat een maaltijd meer is dan even iets naar binnen werken, zal daar altijd veel plezier aan beleven. Aandacht bij wat je eet, helpt je om geheugenverlies te voorkomen, om je geheugen te versterken en om tot in lengte van dagen te kunnen vertrouwen op dat geheugen.

Aanbevelingen
Om geheugenverlies te voorkomen en het geheugen te trainen, kun je drie regels hanteren.
1. Zorg er voor dat je genoeg slaapt.
2. Eet verstandig.
3. Wees je er van bewust dat bewegen deel uitmaakt van het onderhoud van jouw lichaam. Hoe beter dat onderhoud is, hoe beter alles, dus ook het geheugen werkt.
Wat moet de daarvoor doen?
1. Gebruik olijfolie of lijnzaadolie. Bak en braad langzaam, nooit snel, want dan gaan veel belangrijke stoffen verloren.
3. Eet iedere dag een paar, ongezouten(!), noten. Een paar gram volstaat.
4. Eet iedere dag vitamines, door fruit en groente te eten, bruin brood en weinig vlees. Vergeet daarbij de antioxidanten niet.

Tip van de week

Onze tip: Bestel vandaag nog & voel het verschil
Chlorella van Superfoodz - voor 22u besteld, morgen in huis

chlorella

Chlorella Spirulina tabletten bieden niets dan voordelen. Ze bevatten veel vitamines en mineralen, ontgiften je lichaam en bevatten enorm veel antioxidanten.

Vitamine D3

Productcategorieën